May 12, 2015
I torsdags var det dax för premiären i STCC Clio Cup som hölls på en ny temporär bana på Skövde flygplats. Stort intresse från publiken i Volvo regionen med en smäll full läktare vilket alltid är kul. Efter en intensiv försäsongsträning med bra tempo var det nu dags att återigen ställas mot sina konkurrenter.
Eftersom det är en helt ny bana som ingen tidigare kört på så står alla inför samma utmaning. Här syns det snabbt om man har rutin som team. Under träningen på fredagen placerade vi oss på P5. Som förare kände jag mig inte helt trygg bland betongväggarna och fick inte fram den känslan som man upplever på en riktigt racebana. Feldoserade kurvor, hoppig asfalt och hamnade jag utanför spåret där ingen kört var det halt – så det var svårt att få till känslan.
Under kvalet gick vi ut för att återigen hålla oss över P5 men det slutade inte som vi tänkte. Under ett 30 min kval hann jag komma in i depån två gånger för att lufta däcken. Vi har ett fint däcktryck, en setup som fungerade men ändå så överkördes bilen så den understyrde i kurvorna. Vi kom ut bakom en konkurrent som var snabbare men jag kom inte igång i samma tempo. I några fall vid samma bromspunkter som konkurrenten så kom jag utanför ideal spåret eller bromsade på mig rejält. När jag kom in i depån sa jag att det kändes som bromsen gått varm. Beskeden som kom till mig i bilen var att vi tappade placeringar från P3 ner till P6. Jag gjorde en sista ansträngning och fick ett bra varav men i näst sista kurvan fick jag överstyrning vilket gjorde att varvet förstördes. Vi slutade P7 för race ett och P6 för race två i kvalet.
Efter kvalet under fredagen analyserade vi vad som gått fel. Har vi valt helt fel setup jämfört med konkurrenterna, ska vi ändra camber, ska vi ändra toe osv? Är jag som förare inte van vid “gokart” tajta banor, faller vi på att rutinen som förare inte finns? Egentligen ska man bara göra en förändring för att veta om den parametern förbättrade eller inte. Efter lång diskussion om att ändra camber så kom vi fram till att inte ändra på setupen som faktiskt är optimal för min körstil. Vi tänkte att det kanske inte hjälpte med camber eftersom banan har feldoserade kurvor.
Efter många om och men kom en av våra franska Renault ingenjörer som var på plats enbart för att det var första tävlingen med dom nya bilarna. Han noterade att vi bara hade 9 bar på bakbromsen där det ska ligga mellan 20-35 bar enligt original inställningar. Med 9 bar kan du fortfarande snurra på bakhjulet när bilen står på pallar... alltså inte mycket till broms.
Nu började vi lägga ihop pusselbitarna och insåg att jag faktiskt sagt något om bromsarna i bandepån under kvalet. Vi tittade även på filmen inifrån bilen och det syntes att vi inte fick ner farten i kurvorna. Vi tittade igenom bromsarna och upptäckte att frambromsarna gått varma, dåliga bromsbelägg, svart bromsolja och luft i systemet. Allt byttes ut och för att toppa allt flyttade vi fram mitt säte för att kunna bromsa ännu hårdare.
Lördag morgon, vi går upp och förbereder för race ett. Efter line-up i en halvtimme är det dax att åka ut och värma däck i två varv och sedan går starten stillastående. Första varven känner jag att det är stor skillnad med bilen, äntligen får jag ner farten snabbare och då överkör vi inte i kurvorna. Alltså gjorde vi rätt analys. Under racet så är det flertal bilar som kör av och krockar. Av 16 bilar kommer bara 9 till mål. Från P7 kör jag upp mig till P3 på grund av alla krockar, utmanar P2, för att sedan kroka ihop med honom. Punktering på vänster fram göra att vi blir en av dom som får bryta (DNF). Otroligt besvikna får vi ihop bilen till race två. Det kunde varit fina poäng i race ett!
För race två är det fyra förare som inte kommer till start och för många av dom väntar karossbyte. Jag fick nedflyttning i startfältet med fem positioner som straff för min kollision i första racet och startar därmed på position 11. Med fyra bilar som inte kom till start har jag 7 bilar framför mig. Jag visar mig startsnabb och hamnar direkt på P4 innan startkurvan. Några varv in i racet avancerar vi upp till P3 som vi även kommer i mål som. Äntligen revansch efter katastofal kval och race ett.
Nu blickar vi framåt och samlar på oss förbättringsåtgärder för vår inlärningskurva. Nästa tävling går på anrika Anderstorp!
Titta på race två där jag placerar mig P3 på SVT Play. Spola fram til 1.50.00