June 29, 2015
I torsdags var det dax för Mantrop Park kvällsrace. Ett nytt format för att locka besökare mitt i veckan på den korta banan för ökad intensivitet. Vår hemmabana där vi säkert kört runt 500 varav på den länga banan. Träning, kval och race avhandlas på samma dag medans det brukar ligga på två dagar. Du måste hålla fokus hela dagen och jag kan erkänna att det var lite påfrestande med nervositeten hela dagen men det ordnades med att sova under eftermiddagen. Vi placerades oss på samma resultat som föregående år, P3 och P2, vem hade trott det?
Testen under onsdagen placerade vi oss på P3 rakt igenom. Det såg lovande ut men även ruskiga tider där dom sju främsta låg inom en halv sekund. Tiondelarna måste vara på din sida.
I kvalet gick vi ut med förhoppning på P3 men det slutade med safety car efter ca fyra varav när en bil kört av rejält och därav mindre tid på banan. Lika för alla men jag snurrade en 360 i 160 km/h efter att ha för kalla bakdäck när safety car släppte. Allt gick bra och jag höll mig på banen under 360 och kunde fortsätta köra. Sedan fick vi inte upp farten för att ta bättre plats än P4 och P5 i startposition inför racen. Jag själv hade räknat med att kunna ta bättre startpositioner, så var extra nervös när vi stod på line-up för race ett.
I race ett fick vi en riktigt bra start från startplats fyra där jag in i startkurvan låg jämsides med trean Janne Gustavsson på ytterkant. Han ligger efter mig i serien så målet var att placera oss före honom. Tuff som han är lämnades ingen plats för att behålla ytterkanten utan fick lägga mig bakom. Efter några varav in i racet så körde Henrik Skoog av från första placering men lyckades ta sig in på andraplatsen direkt. Vi bakom närmade oss varandra och efter två varav lyckades vi ta oss om Gustavsson. Tyvärr hade han problem med motor efter detta och fick bryta men jag var hårt uppvaktade av Oscarsson baktill när vi nu befann oss på pallplats som P3. Efter halva tiden så stack våra däcktryck, vilket gjorde att jag inte kunde behålla farten och fick börja köra defensivt. Så pass defensivt att jag fick kämpa för att Nicklas Oscarsson låg bara en meter bakom från och till men vi lyckades håll honom bakom oss och tog en pallplats vilket alltid känns underbart.
Inför race två var jag inte lika nervös, eftersom en pallplats per helg är vi fortfarande nöjda med i vårt team kunde jag nu vara lugn. Med startplacering från P5 och Gustavsson som var bort på P3 efter motoras så hade vi chans på en P4 om vi behöll startplaceringen. Jag tänkte utmana rejält framtill om däcktrycken denna gången blev rätt. Wernersson på P2 hade problem under starten och kom inte iväg riktigt. Jag lyckades återigen med en bra start och knep direkt Oscarsson på P4 samt Wernersson på P2 och gick in i första kurvan som P2. En otrolig lyckosam start på racet för min egen del. Ett ganska odramatisk race där jag hängde på Skoog som var P1 och lyckades dra ifrån P3 Oscarsson som senare blev omkörd av Wernersson. Jag kunde inte minska avståndet fram till Skoog eftersom vi ungefär körde på samma varvtider och han hade ledningen från P5 fram till P1 i startfältet så någon närkontakt lyckades jag inte med. Vi säkrade vår P2 och helgen blev riktigt resultatrik och med Gustavsson motorras stärker vi vår P3 i serien. Men allt kan hända framåt så det gäller att hålla topp nivå på bilen och jag som förare måste fortsätta leverera.
Titta på race två från torsdagen här på SVT Play - spola fram till 46:30