July 13, 2016
Efter succéhelgen på Anderstorp Race Way åkte vi med bra känsla till Västkustloppet i Falkenberg. Målet för helgen var att ta vår först vinst i serien. Helgen bjöd på varierat väder med torrt på kvaldagen och blött/upptorkande på racadagen. I helgen fick vi även support på toppnivå av Lestrup Racing Team och självaste Fredrik Lestrup som har en meriterad racingkarriär utomlands och även på hemmaplan i STCC.
Det svåraste i racing i min mening är att åka ut på kvalet, sätta snabbaste tiderna under dom först 3-5 varven då däcken är som bäst. Vi hade en hel testdag på torsdagen där vi fick möjlighet att finslipa tiondelarna med bilen och mig som chaufför. På testet innan kvalet beräknade vi att det fanns fyra tiondelar i bilen att förbättra snabbaste varvtider med och det leverarade jag. Jag kände mig lugn men något pirrig/nervös och med god förhoppning att kunna förbättra mig ytterligare två tiondelar från testet för att nå absoluta toppen där vi hör hemma. Tyvärr så kom inte tiderna när jag förväntade dem i bilen och det var frustrerande. Kan konstatera efteråt att det var jag själv som slarvade mig igenom kvalet och istället för att ta två tiondelar så kom vi in på fyra tiondelar sämre än i testet vilket gjorde att vi startade från P9 och P6 i racen. En besvikelse men en motgång som ska lära mig något förhoppningsvis.
Den inbitna racing nörden vet att det inte är lätt att starta från P9 i en enhetsklass för att avancera upp i startfältet och det var just den som jag hade i tanken när vi stod uppställda. Jag kom näst sist ur först startkurvan, alltså sämre än vad jag startade pga att jag fick hjulspinn och inte kom iväg. Efter två varv kändes bilen riktigt bra och däcken hade fått upp temperatur. Inte helt bekväm i regn sedan tidigare kände jag att inställningarna vi arbetar fram med Lesturp och co var riktigt bra. Jag började nu ta mig igenom fältet och lyckades komma i mål som trea - några körde av och någon tog en svartflagg (i onödan till och med) - så med turen på vår sida kändes det som en revansch. Vi hade också under loppet bland topp varvtiderna vilket kändes fint. Kan jag bara få till kvalen så kommer vi kunna utmana mycket mer i toppen istället för att arbeta sig upp i fältet.
Ett dramatisk race där jag startade P6 som tyvärr inte bjöd på så många varav pga att mästerskapsledaren åkte ihop med en annan bil och snurrande runt 6-8 varav. Inte alls roligt att se en konkurrent råka ut för framför mig i bilen men som tur var så kom han oskadd ur bilen. Efter rullningen så blev det snabbt rödflagg och då ställer bilarna upp sig på starten efter säkerhetsbilen. Vi hann kör knappt tre varav och efter rödflaggen fem varv. Efter rödflaggen körde jag upp mig till en fjärdeplats. Hade vi fått några fler varav så hade jag kunnat utmana till en andra och tredjeplats med förutsättningarna efter rödflaggan.
Vi nådde inte vårt mål, att ta vår första seger. Farten finns dock i bilen och mig som förare men jag måste komma till rätta i kvalen så att vi har tid att utmana toppen eller behålla placeringen. Kunde iofs konstatera att vi tog med oss näst mest poäng av alla tävlande och avancerade upp till en tredjeplats i serien vilket är mycket skön känsla.
Nästa tävlingshelg beger sig Clio Cup till Finland och en ny bana för mig.
Se race två och rullningen här på SVT Play, spola fram till 2.03.00