September 4, 2017
Efter två veckors uppehåll var det åter dags för en tävlingshelg på Anderstorp Race Way. Man kan tro att det är vår hemmabana med tanke på att den ligger i Småland men närmst är faktiskt Mantorp Park. Vi har ändå en koppling till Anderstorp och regionen med släkten Wärnelöv och kusinen Jan till Johnny. Något som brukar märkas när många kommer och hälsar eftersom Jans föredetta förtag ligger jäms med vägen in till banan och efternamnet Wärnelöv är känt i bygden.
Att komma till en ny tävlingshelg med toppform sedan senast känns motiverande. En nyrenoverad växellåda och koppling var på plats efter ett fel som uppstod på koppling under racen i Gelleråsen där bilen drog framåt trots att koppling var fullt nere (svåra starter i racen). Ytterligare planer på att förbättra bilen i mitten av kurvan stod som fokus inför test ett och två.
Bilens var riktigt snabb under testen och med finslipning på körningen så var vi garanterat med i topp tio med sjunde och åttonde tider. Inför kvalet ändrade Albin körlinjerna något för att ta in ytterligare i tid. Väl ute på kvalet så räckte inte tiderna till till mer än en tolfteplats och gick Albin därmed inte vidare till Q2 och Q3.
- Det kändes verkligen bra i testen och bilen var väl inställd från början så vi kunde finputsa på det sista. Bättre bil än såhär har jag inte haft på hela säsongen. Tittar vi i datan ser man att jag inte utnyttjad gaspådraget så tidigt som jag kunde göra efter justeringarna i mina körlinjer. Det var helt klart jag som kunde varit bättre i kvalet, säger Albin.
Anderstorp är en bana som bjuder in till omkörningstillfällen och under warm up på söndagen stod det klart att Albin hade snabb racefart. Efter att starten gått började ett hög dunkande oljud komma rakt framifrån i bilen. Albin behölla sin startposition för att senare kunna ta sig förbi en förare och ytterligare två förare till som kolliderade och placerade sig på en stabil niondeplats. Tyvärr blev Albin påkörd i nästa kurva och åkt av helt från banan men lyckades ta sig in igen som näst sist. Första racet är kortast och det var inte många varv kvar för att nå upp till topp tio från femtondeplatsen utan han kom i mål på den positionen.
Snabbt in för att undersöka vad oljudet från bilen kunde vara. Med en nyrenoverande växlelåda trodde man knappt att det kunde hända. Såklart hade ett större drev gått sönder men inte haft sönder andra delar i växellådan. Vi beslut därför att inte fortsätta för att möjligen förstöra växellådan ännu mer. Undersökte även hur lång tid det kunde ta att renovera på plats för att eventuellt kunna vara med i race tre men det hanns inte med. Därför fick vi stå över två race som kanske hade lett till att vi tagit fler poäng och kunnat komma upp till topp tio i tabellen som vårt mål är för säsongen.
- Det kändes verkligen tråkigt att bli påkörd och att växellådan gick sönder som var nyrenoverade. Att nå topp tio för säsongen kommer bli väldigt svårt med tre race kvar på Mantorp Park om två veckor. Vi har haft oflyt med det tekniska både på Solvalla och här på Anderstorp. En sån här växellåda ska hålla mycket bättre än vad den gjort, konstaterar en besviken Albin.
Nu siktar vi framåt mot säsongsfinalen och hoppas på att vi får köra och komma i mål i alla racen. Allt annat kommer vara en bonus.