August 14, 2017
Tillbaka efter sommaruppehållet på Karlskoga Motorstadion som byggdes 1949 och här arrangeras årligen klassiska Kanonloppet likt Västkustloppet i Falkenberg. Karlskoga Motorstadion ä unik eftersom man kan se hela banan från alla publikområden eftersom banan är flack men med många olika varierande kurvor.
Tittar vi tillbaka tre år så var det här vi körde vår första tävling någonsin och ett ganska konstigt sådant med en tredjeplats i första racet från startposition 12-14 någonstans pga av att vi valde rätt däck på en upptorkande bana.
Några dagar tidigare körde vi en testdag på Anderstorp inför nästa deltävling och kom fram till en hel del förbättringar i för bilens inställningar. Ett problem kvarstod som är att bilen var något ostabil i mitten av kurvorna där vi tappade grepp bak och resulterade i en överstyrd bil. Det märks direkt på den banan med höghastighets velodromer som kräver mycket av bilen.
I både test ett och två var det samma tendens i några av kurvorna och vi arbetade bort det med olika typer av inställningar på bilen. Under de timmes långa testpassen så presterade vi topp tio tider som sjua och tia och det kändes bra inför kvalet med en ytterligare finjusterad bil.
När kvalet skulle hållas på lördagen vräkte regnet ner några timmar innan och höll även i sig under kvalet. Vi fick till en riktigt bra regninställning på bilen till Q1 och den leverade bra grepp nivå. Albin byggde upp förtroende för bilen under några varv och kunde på sitt näst sista komma in som femte snabbast. I Q2 kom inte tiderna riktigt lika bra med en sjundeplats av tio förare och kom inte vidare till Q3 med topp fem.
- Superkul, kändes jättebra. Jag fick en bra bil, hade bra grepp och låg ute och nötte. Jag skrällde lite igen, precis som i Finland. Det känns kul vara där framme och kämpa med de tunga namnen som Dahlgren och Ekblom. Känns som jag den här helgen tog ett rejält steg i utvecklingskurvan när det gäller att ge ingenjören bra feedback om hur jag upplever bilen, säger Albin.
På söndagen såg det ut som att race ett skulle bli på upptorkande bana med ett svårt beslutet om regndäck eller sliks. När väl det var dags att ta beslut så lutade det åt sliks med ett upptorkande idealspår. Inte lätta omständigheter att ta sig ann som förare och Albin startade som femma. Albin lyckades hålla sig kvar på banan och avancerade upp till en tredjeplats efter några varv. En hårt uppvaktande Honda i ryggen och ett misstag vid inbromsning tappade han ner till en sjundeplats där fler bilar tog sig förbi på ett led. Men en hård fajt framför resulterande i sandlådan för två konkurrenter som halkade av på den upptorkande banan och Albin var åter tillbaka på sin femteplats som han tog sig i mål
- Känns kul att kunna förvalta startpositionen och att vara så nära pallplats igen som på Alastaro i Finland ger motivation. Jag är glad för årsbästa på ett svårt underlag, berättar Albin.
I andra racet var det klart upptorkad bana och sliks som gällde. Albin startade från en sjundeplats och på första/andra varvet blev påkörd bakifrån men lyckades behålla avancera till sjätteplatsen med en trasig bakvagn. Efter en hård uppvaktning under resterande varv blev det en avåkning ner till en tiondeplats som slutade med en uppkörning och gick i mål som nia.
I det trejde racet startade vi sexa istället för sjua pga ett straff för en förare . I startkurvan fick Albin därför ytterspår och lyckades inte komma in bland bilarna och tappade många positioner. Sedan var det ett lugnt race från niondeplats med försök för att komma upp till åttonde utan att lyckas.
- Jag tycker båda race två och tre var helt okey eftersom vi tar poäng och det är målet i årets säsong. Sedan vill man alltid uppåt från startrutan och inte tappa två respektive tre placeringar så jag är inte nöjd. Allt som allt så har det varit vår bästa helg under en tuff säsong med många DNF och det känns skönt att ta hem mest poäng och bästa resultat i kval och race i helgen, säger Albin.
En stark insats från Albin och vi ser nu fram emot en fin avslutning på vår första STCC säsong.
1. Robert Dahlgren, PWR Racing – SEAT Dealer Team, SEAT Leon, 1:07.387
2. Fredrik Ekblom, Volkswagen Dealer Team, VW Golf GTI, +0.523
3. Mattias Andersson, Honda Racing Sweden, Honda Civic, +12.896
4. Joonas Lappalainen, Kart In Club Driving Academy, Audi RS3 LMS, +14.461
5. Albin Wärnelöv, Experion Racing, VW Golf GTI, +20.289
6. Nicklas Oscarsson, TeamA Teknik, KIA, +24.156
7. Andreas Ahlberg, Micke Kågered Racing, VW Golf GTI, +24.640
8. Daniel Haglöf, PWR Racing – SEAT Dealer Team, SEAT Leon, +24.944
9. Fredrik Blomstedt, Volkswagen Dealer Team, VW Golf GTI, +37.703
10. Olli Kangas, LMS Racing, Seat Leon, +43.408
11. Robin Fredriksson, Lestrup Racing Team, VW Golf GTI, +43.881
12. Peter ”Poker” Wallenberg, PWR Racing Customer Team, Seat Leon, +1:04.390
13. Reuben Kressner, Brovallen Design, Audi RS3 LMS, +1 Lap
DNF. Tobias Brink, Brink Motorsport, Audi RS3 LMS, DNF
DNF. Mikaela Åhlin-Kottulinsky, PWR Racing – Junior Team, Audi RS3 LMS, DNF
DNF. Micke Ohlsson, Brink Motorsport, Audi RS3 LMS, DNF
DNF. Marcus Annervi, Rent A Wreck Racing, Honda Civic, DNF
DNF. Johan Kristoffersson, Volkswagen Dealer Team, VW Golf GTI, DNF
1. Fredrik Ekblom, Volkswagen Dealer Team, VW Golf GTI, 1:07.004
2. Fredrik Blomstedt, Volkswagen Dealer Team, VW Golf GTI, +1.913
3. Robert Dahlgren, PWR Racing – SEAT Dealer Team, SEAT Leon, +4.056
4. Daniel Haglöf, PWR Racing – SEAT Dealer Team, SEAT Leon, +5.175
5. Mattias Andersson, Honda Racing Sweden, Honda Civic, +8.718
6. Tobias Brink, Brink Motorsport, Audi RS3 LMS, +10.109
7. Andreas Ahlberg, Micke Kågered Racing, VW Golf GTI, +10.480
8. Joonas Lappalainen, Kart In Club Driving Academy, Audi RS3 LMS, +10.909
9. Albin Wärnelöv, Experion Racing, VW Golf GTI, +20.274
10. Nicklas Oscarsson, TeamA Teknik, KIA, +21.406
11. Robin Fredriksson, Lestrup Racing Team, VW Golf GTI, +21.762
12. Mikaela Åhlin-Kottulinsky, PWR Racing – Junior Team, Audi RS3 LMS, +23.418
13. Marcus Annervi, Rent A Wreck Racing, Honda Civic, +23.673
14. Olli Kangas, LMS Racing, Seat Leon, +41.552
15. Peter ”Poker” Wallenberg, PWR Racing Customer Team, Seat Leon, +48.656
DNF. Micke Ohlsson, Brink Motorsport, Audi RS3 LMS, DNF
DNF. Reuben Kressner, Brovallen Design, Audi RS3 LMS, DNF
DNS. Johan Kristoffersson, Volkswagen Dealer Team, VW Golf GTI, DNS
1. Robert Dahlgren, PWR Racing – SEAT Dealer Team, SEAT Leon, 1:07.079
2. Daniel Haglöf, PWR Racing – SEAT Dealer Team, SEAT Leon, +0.563
3. Fredrik Ekblom, Volkswagen Dealer Team, VW Golf GTI, +1.000
4. Johan Kristoffersson, Volkswagen Dealer Team, VW Golf GTI, +1.549
5. Joonas Lappalainen, Kart In Club Driving Academy, Audi RS3 LMS, +3.171
6. Fredrik Blomstedt, Volkswagen Dealer Team, VW Golf GTI, +4.738
7. Mattias Andersson, Honda Racing Sweden, Honda Civic, +17.234
8. Olli Kangas, LMS Racing, Seat Leon, +23.546
9. Albin Wärnelöv, Experion Racing, VW Golf GTI, +27.251
10. Reuben Kressner, Brovallen Design, Audi RS3 LMS, +28.067
11. Andreas Ahlberg, Micke Kågered Racing, VW Golf GTI, +29.175
12. Micke Ohlsson, Brink Motorsport, Audi RS3 LMS, +30.135
13. Robin Fredriksson, Lestrup Racing Team, VW Golf GTI, +31.024
14. Peter ”Poker” Wallenberg, PWR Racing Customer Team, Seat Leon, +47.187
15. Mikaela Åhlin-Kottulinsky, PWR Racing – Junior Team, Audi RS3 LMS, +52.298
16. Marcus Annervi, Rent A Wreck Racing, Honda Civic, +2 Laps
DNF. Nicklas Oscarsson, TeamA Teknik, KIA, DNF
DNF. Tobias Brink, Brink Motorsport, Audi RS3 LMS, DNF