July 11, 2017
Västkustloppet är en svensk motorklassiker som avgjordes på Skreabanan i början på 1950-talet och som sedan har fortsatt på Falkenberg motorbana från och med 5 augusti 1967 när bansträckan invigdes. Är en av Sveriges snabbaste banor när medelhastigheten mäts. Bortsett från chikanen efter start- och målrakan finnsinga långsamma partier. Det är i stort sett full fart varvet runt vilket gör att minsta lilla misstag eller fel i setup på bilen straffar sig snabbt i varvtiderna.
Tidigare erfarenheter i Clio Cup har resulterat i två podiumplaceringar av dem tre säsongerna som tävlats. Kvalen har varit en svag punkt varav avancemang i startfältet under race är svårt på Falkenberg.
I helgen hade vi besök av 14 st från våra sponsorer och ett tiotal från familj och vänner.
I den första träningen låg vi ganska bra till med en niondeplats och bilen hade en bra grundinställning för helgen. Några justeringar på bilen och analys av förardata skulle vi kunna vara bra med tills kvalet. I andra träningen tog vi inte nästa kliv när vi var på en fjortondeplats. Under kvalet körde vi ett däckbyte efter två varv och sedan på utvarven blev det ganska mycket trafik. Albin lyckades hitta peaken i den nya typen av hårdare däck men fick därefter trafik igen och sedan förbättrades inte varvtiderna. Tyvärr räckte det inte bättre än en fjortondeplats och vi gick inte vidare till Q2.
- Jag tyckte att vi inledde bra idag men sedan tappade och kom inte igen i kvalet. Bilens kändes bra och trivdes på banan bättre än i Clio. Det är tre tiondelar upp till topp tio och sju tiondelar till första plats så det var ett tuft kval idag, berättar Albin
När vi under kvalet inte gick vidare till Q2 startades alla race från startruta 14. Eftersom det varit stökig under senaste tävlingsheglerna var Albin fokus att komma i mål vare sig resultatet. Men i race ett kom han inte långt utan blev påkörd i starten från sidan efter en kollision långre fram i fältet när Ahlberg inte kom iväg och blev påkörde av Strandberg.
Teamet hade nu två bilar som var rejält skadade och 2,5h på sig tills nästa race. Ett race mot klockan och ett klockrent samarbete visade sig i tältet. Båda bilarna kom ut men Albins bil visade sig vara glapp i spindelleden 20 min innan racet skulle starta. På ca 8 min lyckades mekanikerna Johan, Linus och Danny byta den så att Albin kund ansluta sig i sista startruta tills starten gick 4 min senare.
- Mekanikerna fick verkligen bekänna färg och vilket enastående samarbete de visade, säger Johnny.
Albin gjorde sedan ett utmärkt race från sista startrutan (19) likt Solvalla tog han sig upp till en åttondeplats. Kan nog varit den i startfältet som gjorde flest omkörningar.
- För mig känns det som en seger efter race två med det resultatet med tanke på vad som hände i race ett. Vilket team vi har som fick ihop båda bilarna, konstaterar Albin.
För teamet var det nu skönt att få in två hela bilar till race tre som för Albin kunde startas i hans starruta. Det längst race på dagen skulle visa sig också vara lyckosamt. Albin kunde undvika krascher och göra några omkörningar som ledde fram till en sjätteplats. Sommar inleds med andra ord med bästa resultat i STCC och för säsongen.
- Nu är vi tillbaka och leverera poäng i racen igen. Känns som jag har funnit en bra rytm och inte stressar fram vilkt sedan resultetar i bra med poäng, säger Albin.
Två starka insatser av teamet både på Solvalla med Albins växellåda men också nu i helgen med två rejält kraschade bilar i race ett som kom till start i alla racen. Helt klart kan vi konstatera att vi har duktiga mekaniker och ett starkt team.
1. Fredrik Blomstedt, Volkswagen Dealer Team, VW Golf GTI, 45.445
2. Johan Kristoffersson, Volkswagen Dealer TeamVW Golf GTI, +0.396
3. Fredrik Ekblom, Volkswagen Dealer Team VW Golf GTI, +0.921
4. Robert Dahlgren, PWR Racing – SEAT Dealer Team, SEAT Leon, +1.629
5. Daniel Haglöf, PWR Racing – SEAT Dealer Team, SEAT Leon, +2.645
6. Tobias Brink, Brink Motorsport, Audi RS3 LMS, +5.752
7. Reuben Kressner, Brovallen Design, Audi RS3 LMS, +7.096
8. Micke Ohlsson, Brink Motorsport, Audi RS3 LMS, +10.080
9. Mikaela Åhlin-Kottulinsky, PWR Racing – Junior Team, Audi RS3 LMS, +10.555
10. Joonas Lappalainen, Kart In Club Driving Academy, Audi RS3 LMS, +12.357
11. Nicklas Oscarsson, TeamA Teknik, KIA, +13.099
12. Marcus Annervi, Rent A Wreck Racing, Honda Civic, +13.327
13. Olli Kangas, LMS Racing, Seat Leon, +17.099
14. Peter ”Poker” Wallenberg, PWR Racing Customer Team, Seat Leon, +17.953
DNF. Andreas Ahlberg, Micke Kågered Racing, VW Golf GTI, DNF
DNF. Dennis Strandberg, Lestrup Racing Team, VW Golf GTI, DNF
DNF. Mattias Andersson, Honda Racing Sweden, Honda Civic, DNF
DNF. Albin Wärnelöv, Experion Racing, VW Golf GTI, DNF
DNF. Kari-Pekka Laaksonen, LMS Racing, Seat Leon, DNF
1. Fredrik Ekblom, 45.276
2. Robert Dahlgren, +0.761
3. Daniel Haglöf, +2.593
4. Johan Kristoffersson, +4.699
5. Reuben Kressner, +9.772
6. Joonas Lappalainen, +12.653
7. Mattias Andersson, +22.985
8. Albin Wärnelöv, +23.805
9. Tobias Brink, +25.125
10. Olli Kangas, +28.208
11. Mikaela Åhlin-Kottulinsky, +28.591
12. Peter ”Poker” Wallenberg, +37.418
13. Kari-Pekka Laaksonen, +56.512
14. Fredrik Blomstedt, +1 Lap
15. Nicklas Oscarsson, +2 Laps
16. Micke Ohlsson, +2 Laps
17. Marcus Annervi, +7 Laps
DNF. Dennis Strandberg, DNF
DNF. Andreas Ahlberg, DNF
1. Johan Kristoffersson, 45.657
2. Robert Dahlgren, +0.480
3. Reuben Kressner, +0.860
4. Micke Ohlsson, +2.237
5. Tobias Brink, +2.734
6. Albin Wärnelöv, +3.987
7. Andreas Ahlberg, +4.518
8. Joonas Lappalainen, +5.716
9. Olli Kangas, +9.787
10. Kari-Pekka Laaksonen, +10.650
11. Peter ”Poker” Wallenberg, +12.480
12. Dennis Strandberg, +33.261
13. Daniel Haglöf, +1 Lap
14. Mattias Andersson, +2 Laps
15. Mikaela Åhlin-Kottulinsky, +4 Laps
16. Fredrik Ekblom, +7 Laps
17. Marcus Annervi, +7 Laps
DNS. Fredrik Blomstedt, DNS
DNS. Nicklas Oscarsson, DNS