May 29, 2016
Vi har haft en dialog med Central Europe serien för att delta i någon av deras racehelger sedan vi besökte dom europeiska banorna i försäsongen föregående säsong. Tyvärr så ligger dom flesta helgerna innan vår racehelg vilket gör det svårt för oss att ta ledigt men även hinna reparera bilen ifall man skulle vara inblandad i någon händelse. Vi kollade på möjligheterna att hyra en Clio eller att vara en del av ett team och två dagar innan helgen den 20-22 maj fick vi ihop det tillsammans med Carpek som drivs av Tomas Pekar och hans pappa.
Jag och Johan tog bilen ner till Oschersleben från Malmö på torsdag. Johnny kunde tyvärr inte delta eftersom han var på arbetsresa i USA.
På fredagen var det tester och jag valde att köra på samma setup som min team kamrat som ligger topp två i serien när han väl deltar. Det var intressant att köra en helt annan Clio med en totalt annan setup än vad jag brukar köra. Vi var med ganska bra runt 7-8 placeringar och det kändes extremt roligt att få köra på en stor bana med höga hastigheter. Vi var även på Oschersleben under försäsongs testerna i år så det passade bra att även delta i en tävlingshelg.
I kvalet var det tufft med en placering på P9 och vi hade nog hoppat på att vara runt femteplatsen. Första varven kördes på gamla framdäck för att sedan gå in och byta mot helt nya. Det kändes riktigt bra och bilen fungerade fint. Den var mer överstyrd än vad jag är van vid men det var ändå kontrollerat. Vi kunde se, bild nedan, på datorn att jag var bra med fram tills sista sektorn där jag tappade all tid. Jämförelsen är mot Pekar som var näst snabbast i kvalet.
Race ett startade vi som P9 men jag lyckades ta två placeringar redan i starten. Därefter blev jag hårt uppvaktad, hängde inte med i farten och upplevde att bilen var väldigt understyrd så mina utgångar i kurvorna var svårt att få till när farten ökade. Efter ett tag så försvann understyrningen och jag kunde börja jaga ikapp en trio framför mig. Då hade vi fjärde bästa varavtid och visade på kapacitet. Efter några varav var jag ikapp och försökte utmana. Gjorde ett misstag så att jag snurrade i ingången till sista kurvan. Det är mycket högre farter än Svenska banor och ett misstag kan innebär en rejäl avåkning. Där tappade vi två placeringar innan jag kom igång igen och gick i mål som P9 där vi startade. Jag kom ikapp den främre bilen men var inte så pass många varv kvar så att jag hann utmana.
För race två var det dax att utmana, bilen balans trodde jag även skulle vara bättre och på formationsvarven kände jag att det inte var lika understyrd som i första racet. Väl på griden var jag fast besluten att avancera direkt när jag inte behövde kämpa med understyrning. I starten stannar bilen i mitt led som är två framför mig, jag kommer snabbt upp jämsides med bilen framför mig varav han svänger rakt in med sitt framdäck in i mitt bakdäck för att inte köra in i den stillastående bilen och där var mitt race över. Sladdade av banan och hamnade nästa i muren. Bakdäcket var så skadat att det pekade 1 dm rakt in i bilen.
Hursomhelst så var det en lärorik och roligt helg. Tacksam för att vi äntligen kunde delta i ett race utomlands och en rolig helg tillsammans med bror. Tråkigt slut när man inte påverkar själv men så är det i racing ibland.