July 16, 2015
I helgen var det en dubbelhelg i Falkenberg för Clio Cup. Testdag på onsdagen som bestod av sju träningstillfällen, träning och kval på fredag, två race på lördag, kval och två race på söndag.
Helgen började med en avåkning i första träningspasset där jag fick sladd och kraschade hela förarsidan av bilen. Glassplitter i hela bilen (och över mig), två inbucklade dörrar, en intryck chassilist, sne bakaxel, sne bakfälg och glapp i hjullager blev resultatet. Vi hann få ihop bilen så vi kunde köra fyra träningar efter lunch men tyvärr med en sne bakaxel. Genom dom flesta träningspassen lyckades vi med P3.
Eftersom vi åkte med en sne bakaxel så blev bilens setup inte som tänkt och vi kunde inte testa vår strategi på träningsdagen men var nöjda med att bilen gick att köra. Under fredagens träningspass placerade vi oss på slutet återigen som P3. Nu åkte vi på tänkt setup och det krävdes en annan körteknik än under träningspassen med sne bakaxel.
Kvalet blev inte lika lyckat, vi fick en P5 och P6 i startordningen. Inte så värst nöjda men det var bara att acceptera och sikta på en uppkörning under lördagen. Problemet vi hade var att bilen understyrd rejält i en högfartskurva vilket ledde till att jag fick slå av på tempot och då tar man inte några tusendelar. Vi hade diskussioner efter kvalet och gjorde justeringar med fjädringarna.
Vi fick inte riktigt upp farten i race ett utan tog en P5. Taktiken från mig var att ta en eller två positioner i starten men vi alla fick en jämn start så det var svårt. Ändringarna som vi gjorde med fjädringarna förbättrade så att vi fick bort understyrningen till viss del.
Desto mer tur hade vi under race två som ni kan kolla på i SVT Play. Det blev en kollision i starten så vi kunde ta tre placeringar och avancera mot en pallplats som jag lyckades hålla under hela racet med två safety car. Det fyllde på med energi och inspiration mot nästa tävlingsdag nu när jag hade ungefär samma fart som P2.
Med en bra avslutning på lördagen som P3 på pallplats och att se Prins Carl Philip ta sin första STCC seger siktade vi in oss på en bättre söndag men vi lärde oss vilka små marginaler det handlar om inom banracing.
Samma temperatur i asfalten som under första kvalet på fredagen, vi gick upp 0,08 bar i starttryck för att nå optimalt tryck vilket vi inte gjorde i fredagens kval. Det som vi inte tänkte på var att asfalten var varmare rakt igenom än i fredags efter en regnvecka, helgen bjöd på solsken och då var inte bara ytan varm utan hela asfalten. Detta gjorde att våra däck blev för varma och vi kunde inte jaga tusendelarna eftersom däcken blir för “klistriga” alltså för bra grepp. Vi slutade på P10 och P8 inför startordningen. Helt klart det sämsta vi gjort på mer än ett år.
I racen lyckades jag avancera till P6 för bådera. I först tog jag två placeringar i starten och i andra hade vi tur när två inte kom iväg och blev stillastående samt att jag tog två i starten.
I mitten av race två så började bilen låta väldigt högt i högerkurvor. Tyvärr så hade vänster hjullager gått igen på grund av att vi inte efterdrog men lyckades hålla mig kvar som P6. När ett hjullager går så är det som att ligga på bromsen i kurvorna.
Det som är positivit var att vi höll oss på banan rakt igenom helgen och plockade poäng inom dom sex första för varje race. Vi tog med oss fjärde bäst poäng i serien där trean bara hade ett poäng mer. Så allt som allt får vi vara nöjda med helgen som började tufft och slutade tufft, vi förlorade inte poäng i mästerskapet och tog en pallplats. Jag hade önskat att vi kunde utmana för P2 och hålla oss inom P3 och P4. Vi kämpar vidare för att nå våra dröm resultat.
Titta på race två från lördagen här på SVT Play - spola fram till 1:25:00