April 16, 2017
Under påskveckan var det dags att tillsamman med Lestrup Racing Team testa i två dagar på Mantorp Park efter fyra veckor sedan på Ljungbyhed i bilen för första gången. Dessa fyra dagar med två på reskeptive bana är våra förberedelser med teamet innan STCC offeciella test på Knutstorp Ring. Viktiga dagar där vi blir sammansvetsade i teamet, ska hitta fart i bilen och en grundsetup att utgå ifrån. Vi hade besök under måndagen av vår sponsor Evry som arrangerade en konferens på Mantorp Park i samband med vårt test.
Lesturp Racing team har sedan Ljunbgyhed även hunnit köra ett 24h långlopp på Silverstone där Johan hjälpte till som mekaniker från oss. Läs hela rapporten. Dennis Strandberg är även klar för Lestrup Racing Team i ny STCC-satsning. Varmt välkommen Dennis!
Dagen började tidigt med invägning av mig och bil för att sedan påbörja körningen på torrt underlag runt 09.00 och klev inte ur bilen förens runt 12.00. Under tiden hade vi flertal pitstop för att göra smärre justeringar för att hitta rätt balans i bilen. Ett arbete som fortskred med snabbare varvtider och en allt mer välbalanserad bil. För den nördiga läsaren så var bilen överstyrd ur skarpa lågfartskurvorna i acceleration. Det löste sig med relativt snabbt efter ett pitstop och senare arbetade vi på en stabil bil i högfartkurvor där balansen var något överstyrd. Sedan var det dags för en paus och analys av data med Fredrik och Dennis. Där kunde vi konstatera att jag hade ungefär 2 sek ner till Dennis varvtider.
Efter lunch var det snabbt in i bilen igen för att få så många varv som möjligt. Där upptäckte jag efter en timme att TCR bilen är mer fysisk än Clio pga av högre greppnivå och hastighet. Blev väldigt trött, framförallt mentalt och fick ta en längre paus efter nästan 3h i bilen sedan morgonen. Efter en timmes vila och en powerbar senare så körde vi ett halvtimmes pass men det fick räcka för dagen då min koncentrationsnivå var allt för dålig. Vi hade hunnit med ca 75 varv och 237 km under 3-4h och det var vi nöjda med.
Under dagen såg vi i dataloggingen att vår bil tappade fart på långrakan med åtminstone 1 sek och kanske 1,5 sek på hela banan. Något som teamet inte djupdök i förrän kvällens genomgång av bilen. Det framkom vid kl 02.00 på natten att ett elfel uppstått i bilen på morgonen som gjorde att bilen gick in i ett felläge och gav inte motorn all kraft. Kändes skönt att få detta meddelat dagen efter och att jag nog var närmre Dennis tider. Stort tack till Danny och Fredrik som hittade problemet under kvällen/midnatt! Kan inte få ett bättre team!
På kvällen var jag helt slut efter en lång dag med många timmar i bilen. Något som oroade mig något eftersom vi hade en hel dag till med test.
Gick upp något senare och anlände till banan vid 08.00. Där fick jag en förklaring till problemet som syntes på dataloggingen. Dagen bjöd på regn så justering på bilen genomfördes för att sedan åka ut med regndäck för första gången. Vi hade problem i börjar med att få traction ur kurvorna där den framhjulsdrivna bilen spann loss om man var för het på gasen. Ganska vanligt problem när man åker ut på vått underlag. Efter några besök i pitlane gjorde justeringar att det förbättrades. Därefter testade vi många olika inställningar för att hitta en komfortabel och trygg bil i regn. Dennis var ca fyra tiondelar snabbare och vi kunde nu se skillnad från gårdagen. Senare på dagen torkade det upp och jag fick även förbättra tiden på torrt underlag med sliks.
Vi tar steg framåt med både bilen och mig som förare. Vi är alla i teamet väldigt inspirerade inför säsongen.
Vi avslutade dagen med medåkning med vår vän Rolf Gard som fått det som present. Jag trodde att han inte tyckte det gick så fort med tummen upp under fyra varv men förstod efteråt att han mådde ordentligt illa. Jag som tog i mer och mer för jag trodde att han tyckte det gick sakta. =)