March 28, 2016
Sista racingbanan vi anländer till på vår försäsongsresa genom Europe blev klassisk mark. På Imola har det gått många F1 tävlingar under åren. Över alperna var det riktigt fin utsikt från lastbilen som vi fick njuta av. I tullen från Schweiz till Italien höll vi på att få betala skatt för bilen eftersom dom trodde att vi köpt bilen i Schweiz som inte är med i EU. Det blev ganska besvärligt men tillslut så gick det bra och vi fick fortsätta,
Vi anlände ganska tidigt runt 18.00 så vi hann installera oss i pit lane garaget vi blev tilldelade och hann även med att titta igenom setup för bilen. Vi hann inte med det i Hockenhiemring eftersom vi var tvungna att lägga all tid på att felsöka växellådan så att vi visste om det var värt att fortsätta resan eller inte.
Testet var tillsammans med Clio Cup Italy, det var många Clios på plats, men även andra racingbilar såsom Porsche och TCR Opel. För formelbilarna så var det en hel del formel 3 team vilket var intressant att följa under pauserna. Vi hade en bra testdag utan problem och vi kunde fokusera på att få upp farten i bilen. Även här placerade vi oss runt topp fem i tidtagningen för Clio bilarna. Vi lärde även känna ett annat Clio team som vi delade data med och där hittade vi väldigt mycket tid på denna stora bana.
Vi har varit nyfikna på TCR serien som går Internationellt och här upptäckte vi att Target Competitions var på plats som vann TCR 2015. Vi pratade med grundarna till teamet som berättade att dom bytt bilvarumärke till Opel i år för att utveckla en ny bil i den serien.
När dagens sex testpass var över var det dax att åka vidare hemåt mot Sverige som blev en lång resa på hela 30h. Vi funderare många gånger på varför vi åkte ända ner till Italien men såhär i efterhand så blev det en roliga upplevelse.
Om två veckor är det dax för första träningspasset tillsammans med Clio Cup Sverige. Det ska bli kul att mäta sig mot konkurrenterna och säkert har många utvecklats sedan Knutstorp i höstas.