May 8, 2017
Första racehelgen är genomförd med exemplariskt resultat i elitklassen STCC. Race ett P12, race två P8 och race tre P9 kan vi konstatera poäng (10 främsta får poäng) från startruta 15 i två av tre race. Vi är helt klart med bland dem tio bästa i ett starkt statfält med 20 startande efter tre år som aktiva.
I det officiella testet en vecka tidigare visade vi på bra fart när vi väl var ute på banan men slutade med P12 och P15 efter sammanställning av vardera dag. En vecka senare efter att testen sjunkit in visade Albin på fart direkt i dem två första timmes långa testen som P6 och P10 på torrt underlag.
- För mig var det helt klart en bekräftelse och kvitto på att jag tagit in coachingen från Fredrik Lestrup med Lestrup racing team efter officiella testet och kunnat realisera det i körningen, säger Albin.
Senare på eftermiddagen skulle svåra omständigheter entra banan. Det blev nämligen smått regnigt med en blöt bana och riktigt dåligt grepp. Det är nämligen bättre grepp med regndäck när det är ordentligt blött och mycket regn. Vår torr setup är anpassad för 75% torrt och 25% för blött underlag och vi hann inte ställa om bilen till kvalet. Det ställde till sig för Albin under kvalet med en rejält understyrd bil och alltför sent insåg han att åka in i depån för att göra justeringar på däcktrycken under första sju varven. Efter depåstoppet hade han 2 varv på sig att förbättra varvtiden för att komma vidare till Q2 efter 15 min i Q1. Med ca 5-7 bilar trafik fick Albin inte en möjlighet till ett fritt varv och slutade på en jobbig P15 plats som blev startplaceringen i alla tre racen under racedagen. Dem främst i startfältet visade att rutinen och erfarenheten spelade stor roll i kvalets omständigheter på blött underlag. Kvalet är i år uppdelat i tre delar – Q1 (alla), Q2 (topp tio går vidare) och Q3 ( topp fem går vidare) som avgör startplatserna i de tre racen.
- Det var ett svårt kval och jag skulle gått i depå tidigare för att justera bilens understyrning, säger Albin.
Teamkollegan Dennis Strandberg och Lestrup racing team lyckades bra och gick vidare till Q2 med en P5. Sedan togs beslut om sliks på upptorkande bana men när det började regna på utvarvet visade det sig vara felaktigt beslut varav teamet bytte direkt men det blev svårt på få varv att avancera till Q3.
Det skulle bli en intensiv racedag med warmup på 15 min och tre race därefter på 15 min, 20 min och 25 min. Tidigare i Clio Cup var det ett race på huvuddagen på 15-20 min varav första race och kval var dagen innan. Målet för dagen var att ta så många placeringar som möjligt från P15 och försöka att ta sig i mål utan skador. Något som är Albins specialitet är framförallt att ta sig i mål med enbart två DNF i sin karriär.
Starten är helt klart väldigt avgörande i sprint race för att från början kunna vara med och utmana. Det är sedan svårt att köra ikapp ett startfält och föraren får kämpa för varje meter. Albin fick en sisådär start varav dem båda Honda förarna bakom snabbt var uppe vid sidan av honom och Seaten framför kom inte iväg. Albin fick bromsa för att inte kollidera och tappade startfältet. Men som tur var kom en säkerhetsbil ut pga startkrasch och han kunde närma sig startfältet igen. Några omkörningar senare och Albin placerade sig på P12 i sitt första STCC race. Teamkollegan Dennis Strandberg var bra med runt topp fem med men pga av en liten rörelse i starten fick han en drive through bestraffning och tog sig i mål som P15.
- Jag kände att jag hade bra fart under racet och med en bättre start skulle vi varit med i längre upp och utmanat om placeringar, Jag gjorde även ett misstag i lito kurvan vilket gjorde att jag tappade kontakten med Andreas Ahlberg, berättar Albin.
Starten i race två gick bättre och vi kom med bra. Albin missade med några millimetrar en startkollision men hann precis förbi (bild ovan). Säkerhetsbilen kom ut och efter det togs jakten upp på två bilar framför som hade märkbart lägre tempo. Det tog några varv innan passering av förarna och då hade avståndet växt till nästa klunga. Albin hade snabbare varvtider än dem framför och kunde sakt men säkert komma ikapp men inte tillräckligt för att närma sig en omkörning. Därefter blev det säkerhetsbil dem sista tre varven till målgång efter en stor krasch mellan två bilar in i ett räcke och Albin kom i mål som P9 men efter en protset om omkörning vid gulflagg flyttas fram till P8. Äntligen fick även Dennis visa att han hör hemma längst fram i startfältet och avslutade som P5.
- Det var kul att känna att vi hade bättre fart än dem framför och göra några roliga omkörningar. Samtidigt tappade vi en bra bit till förarna framför vilket gjorde att vi inte kunde vara med och fajtas där, konstaterar Albin.
I race tre på 25 min blev det en riktig dålig start för Albin där han fick motorstopp. Han räddades eventuellt från en startkrasch som hände längre fram när han inte kom iväg och som tur var kunde ansluta sig till startfältet fort. Med en hårt uppvaktande Marcus Annervi som Albin kampades med i Clio Cup och blev mästare under 2016 passerade dem tillsammans två förare, sedan höll Albin undan för Markus och kunde även öka avståndet i slutet. Nyckel till det var att vi hanterade däcken på rätt sätt. Först körde Albin ganska hårt och byggde upp en lucka, sedan tog han det något lugnare för att kyla däcken som började gå varmt och tappar grepp och Annervi närmade sig. Till slut kunde han göra en sista push för att ta upp till en sekunds avstånd på två varav och ansluta till sig till fajten om sjunde placerningen mellan Mattias Andersson och Andres Ahlberg precis innan målflagg. Därmed plockade vi poäng även i det sista racet med en P9 plats. Tyvärr så fick Dennis en allt för bra start och hamnade i trängsel och en kollision gjorde att han fick avbryta sitt race
-Vi visar att vi kan vara med i topp tio och hoppas det gäller på övriga banor också. I så fall var det helt rätt beslut att gå upp till STCC och utvecklas bland eliten av förare i Sverige. Jag njöt under alla race och det kändes som vi hör hemma här. Utan Lestrup Racing Team hade det inte varit möjligt och vi är så glada över att dem vill ta sig ann oss under sina vingar, avslutar Albin.
Vi konstaterar nu att vi tagit poäng i första STCC helgen och kan utnämna oss själva som topp tio. Med poängen ligger vi nu på en P11 i serien och Dennis på P7 och med förhoppning om ett bra kval i nästa tävlingshelg att kunna vara inom topp tio i alla racen.
Titta på racen i efterhand på svtplay. Fler bilder längre ner.
1. Robert Dahlgren, PWR Racing – SEAT Dealer Team, 1:01.302
2. Fredrik Ekblom, Kristoffersson Motorsport, +0.471
3. Fredrik Blomstedt, Kristoffersson Motorsport, +8.840
4. Daniel Haglöf, PWR Racing – SEAT Dealer Team, +9.329
5. Tobias Brink, Brink Motorsport, +9.421
6. Niklas Lilja, —, +9.612
7. Nicklas Oscarsson, TeamA Teknik, +10.032
8. Marcus Annervi, Rent A Wreck Racing, +11.076
9. Mattias Andersson, Honda Racing Sweden, +11.651
10. Andreas Ahlberg, Micke Kågered Racing, +12.281
11. Micke Ohlsson, Brink Motorsport, +13.624
12. Albin Wärnelöv, Experion racing team, +14.910
13. Olli Kangas, —, +16.979
14. Reuben Kressner, —, +17.469
15. Dennis Strandberg, LESTRUP RACING TEAM, +21.655
16. Kari-Pekka Laaksonen, LMS Racing, +26.950
17. Andreas Andersson, LMS Racing, +1 Lap
DNF. Poker, PWR Racing Customer Team, DNF
DNF. Mikaela Åhlin-Kottulinsky, PWR Racing – Junior Team, DNF
1. Robert Dahlgren, PWR Racing – SEAT Dealer Team, 1:01.409
2. Fredrik Ekblom, Kristoffersson Motorsport, +1.271
3. Tobias Brink, Brink Motorsport, +2.356
4. Daniel Haglöf, PWR Racing – SEAT Dealer Team, +2.771
5. Dennis Strandberg, LESTRUP RACING TEAM, +3.273
6. Niklas Lilja, —, +4.675
7. Fredrik Blomstedt, Kristoffersson Motorsport, +4.817
8. Albin Wärnelöv, Experion racing team, +5.282
9. Mattias Andersson, Honda Racing Sweden, +5.034
10. Kari-Pekka Laaksonen, LMS Racing, +6.479
11. Olli Kangas, —, +7.787
12. Poker, PWR Racing Customer Team, +8.578
13. Reuben Kressner, —, +4 Laps
14. Andreas Andersson, LMS Racing, +4 Laps
15. Nicklas Oscarsson, TeamA Teknik, +4 Laps
DNF. Micke Ohlsson, Brink Motorsport, DNF
DNF. Mikaela Åhlin-Kottulinsky, PWR Racing – Junior Team, DNF
DNF. Andreas Ahlberg, Micke Kågered Racing, DNF
DNF. Marcus Annervi, Rent A Wreck Racing, DNF
1. Fredrik Ekblom, Kristoffersson Motorsport, 1:01.391
2. Robert Dahlgren, PWR Racing – SEAT Dealer Team, +2.010
3. Daniel Haglöf, PWR Racing – SEAT Dealer Team, +4.794
4. Fredrik Blomstedt, Kristoffersson Motorsport, +7.971
5. Tobias Brink, Brink Motorsport, +8.905
6. Micke Ohlsson, Brink Motorsport, +13.394
7. Andreas Ahlberg, Micke Kågered Racing, +17.199
8. Mattias Andersson, Honda Racing Sweden, +17.542
9. Albin Wärnelöv, Experion racing team, +18.107
10. Marcus Annervi, Rent A Wreck Racing, +20.777
11. Kari-Pekka Laaksonen, LMS Racing, +30.935
12. Mikaela Åhlin-Kottulinsky, PWR Racing – Junior Team, +32.290
13. Olli Kangas, —, +51.184
14. Poker, PWR Racing Customer Team, +1 Lap
15. Niklas Lilja, —, +1 Lap
DNF. Nicklas Oscarsson, TeamA Teknik, DNF
DNF. Dennis Strandberg, LESTRUP RACING TEAM, DNF
DNS. Andreas Andersson, LMS Racing, DNS
DNS. Reuben Kressner, —, DNS
4-6 maj – Ring Knutstorp
19-20 maj – Alastaro, Finland
16-17 juni – Solvalla
7-9 juli – Falkenberg
11-13 augusti – Karlskoga
1-3 september – Anderstorp
14-16 september – Mantorp