August 11, 2014
Dålig träning, dåligt kval under torsdag och fredag. Inte trodde vi att det skulle bli pallplats på fredag kväll när vi njöt av en middag nere i Malmö. Första träningen gick bra med en femteplacering. Därefter gick vi ut och gjorde en katastrof träning där jag själv inte litade på bilen. Fick många oväntade sladdar som jag fick parera och gå ur raceline, vi fick nu åttonde bästa varvtid och det var inte vad vi planerat. Vi konstaterade att Ring Knutstorp bana äter bakdäck och att jag under träning två åkt på totalt nerslitna bakdäck. Ett misttag! Byte av damask och setup genomgång under torsdag kvällen.
Kvaldag under torsdag och vi går ut med högt mod om att ta revansch på träning två under gårdagen. Vi kör på en ny kvalstrategi och bilen känns perfekt för mig genom hela kvalet men så får jag reda på att vi tagit en tiondeplacering vilket innebär att jag startar tredje sist. Tråkig dag och med diskussioner varför det blev som det blev. Om man tittade på tiderna så ser man att vi är fyra förare som kör inom två tiondelar, alltså väldigt tight och en nysning i bilen så hade jag varit längre fram. Dels så hade jag alldeles för högt lufttryck vilket säkert hade gjort någon tiondel. Deppade lite under dagen men vi pratar positivt och det viktigaste är att bilen kändes bra.
När vi anlända till banan under lördagen för dom avgörande två heaten ser vi att det förmodligen blir regndäck i heat ett. Banan är hal men det regnar inte. Under line-up bestämmer sig alla för att köra på regndäck. Vi startar långt bak och bestämmer oss för att skippa resultat i heat ett. Därför satsar vi på sliks och att ta en bra varvtid under slutet av heat ett när banan torkat upp för att få en bra placering till heat två och kunna plocka mer poäng där. Vi satar allt på ett heat istället för att ta mindre poäng i två heat. Jag hade det väldigt halt i början av heat ett och slutade näst sist men med bästa varvtid så vi tar pole position. Det var en taktik som gick hem. Överlyckliga i temat och jag var nervös för att start först.
En timme senare och vi kör på heat två. Min målsättning i bilen är att från att start först hamna på fjärde-sjätteplats men jag tänker ge allt under loppet. Stor dramatik dom första två varven men jag lyckas dra och behålla min förstaplats. Safety car efter två varv när två tävlande kolliderar och jag behåller min placering. Överlycklig i bilen och extremt fokuserad på att dra iväg så snabbt dom släpper fältet igen. När väl fältet går så är jag extremt uppvaktad av mästerskaps ledaren som ligger tvåa. Jag ser min förstaplacering gå förlorad och försätter ett varv till för att sedan bli omkörd och hamnar på tredjeplacering.
Nu tänker jag inte släppa och känner att bilen har bra fart för att hänga på ettan och tvåan. Jag lyckas hålla min position och är överlycklig över att vi i teamet varit så drastiska i beslutet om heat ett och att bilen var perfekt under hela loppet.
Nu laddar vi om för Solvalla om två veckor och målsättningen är att hinna med en träning innan dess på Mantorp.