June 20, 2017
Solvalla är det största publikfrieriet under säsongen med runt 12-15 000 besökare. Bansträckans karaktär är speciell som utnyttjar både travovalen och området innanför den, är trång med tighta kurvor, men innehåller också ett par ordentliga raksträckor. Albin tycker om banan eftersom den är annorlunda mot övriga banor i kalendern. Våra resultat tidigare år är två fjärdeplaceringar 2014 och två tredjeplaceringar 2016. Under helgen hade vi även besök av 18 st från vår partners och var uppskattat event för samtliga.
I det första timmeslånga testpasset hade vi en plan för förändringar i bilens chassi för utvärdera att bilen optimeras med att snabb rotering och traction i utgången av kurvorna som är två viktiga delar på Solvalla med tighta lågfartskurvor. Vi visade på snabba varvtider och var som bäst P6. I slutet av testet gick en drivaxel sönder och Albin blev stående på banan. Det är en ganska vanlig del som går sönder på Solvalla med aggresiva curbs och påfrestande accerlationer på låga växlar. Konstigt nog var det vänstersida som byttes i Finland som gick sönder och dels var det en högerkurva så logiskt borde det varit högersidan som skulle gett sig vika mot curbsen.
- Det var en skön bekräftelse på att vi håller samma fart som från förra racehelgen och det är över förväntan för mig. Bilens instälningar var väldigt bra från början så vi kunde genast finslipa på min körning och små detaljerna., säger Albin.
Inför nästa testpass var det full fart i depån med att byta båda drivaxel och hjullager som gått sönder. När Albin var redo att för att ta sig ann andra testet hördes ett oljud när motorn startades vilket resulterade i att vi inte deltog i testet pga att det säkerligen skulle förvärra felet. Man lokaliserade oljudet från växellådan och började direkt montera ur den. Väl uttagen ställdes vi inför att köpa en ny växellåda för 160 000.- eller renovera den befintliga. I vilket fall hann vi inte få ihop bilen förens kvalet var i full gång vilket blev en stor besvikelse när vi visat på att vi var bra med i toppen.
Vi beslutade att ringa upp VW i Tyskland för att ta reda på om garantier fortfarande gällande för i så fall inte öppna upp växellådan. Garantin gällde inte så vi valde att öppna upp växellådan för att se om vi kund reparera den på plats. Vi fick hjälp av support från representanter från VW och även KMS teamet som ansvarar för vår reservdelar i Sverige. Dem såg snabbt att växel 1, 2, 3, 4 var smått skadad (knapp synligt) så vi renoverade dessa och monterade sedan ihop bilen igen för att upptäcka att oljudet försvunnit klockan 03.00 på natten.
Dennis med Lestrup racing team hade en lyckat kval och startar P8, P6, P6.
Eftersom vi inte deltog i kvalet blev det start från sista 20 startruta i alla tre race. I första racet gjorde Albin en suverän uppkörning till niondeplats på det korta 15 min racet och med en hel bil i mål.
- Kändes bra att få plocka med sig några poäng efter en tuff inledning på helgen och att kunna bjuda både teamet och besökare till oss på ett spännande race, konstaterar Albien
I race två blev det en tuffare utmaning att ta sig upp genom fältet och med några få varv kvar befann vi oss på tolfteplats. En hård inbromsning och närfight slutade med att höger fram fjäder gick av och vi fick bryta.
- Det kanske var väl optimistiskt men vi befann oss inte på poängplats och med få varv kvar försökte jag avancera uppåt. Tråkigt att bilen blev skadad och mekanikerna återigen fick jobbat hårt för att få ihop den. Inte alls optimalt, säger Albin.
Mekanikerna skruvade riktigt snabbt och fick ihop den skadad bilen igen. Nu var det ut på det längsta racet för helgen och Albins mål var återigen att ta sig snabbt upp genom startfältet. Starten gick men det blev inte ett långt race. I tredje kurvan blev det trångt och för att inte kollidera med bilen vi åkte i bredd med så tog Albin en väl tight kurva och slog emot muren som ligger jämsides med bana vilket resulterade i att fästet för däcket gick av och vi fick bryta direkt.
- En tuff helg följt av en tuff helg igen. Vi hade fyra st DNS nu efter Finland och Solvalla. Det är inte likt mig utan vi brukar ta oss i mål med smart körning. Vi får ändå ta med oss att vi har visat på snabba varvtider men det är tråkigt att inte få den utdelningen i racen där jag tidigare år kunnat hålla ihop dem och gått i mål. Klart är det positivt att vi är med i toppen med vår fart än om vi haft tider under topp tio och kommit i mål, berättar en bekymrad Albin.
Dennis tog sig i mål som P5, P5, P4 och gjorde den bästa racehelgen i teamet för säsongen.
- Teamet har presterat och samtidigt arbetat väldigt hårt under helgen med omständigheter kring alla skador på bilen. Klart roligt att Dennis fick säsongsbästa resultat vilket motiverar hela teamet, säger Johnny.
Stark instats av hela teamet. Nu tittar vi framåt mot Falkenberg och hoppas på att få utdelning och komma i mål i alla racen.
1. Johan Kristoffersson, Volkswagen Dealer Team, Volkswagen Golf, 44.832
2. Robert Dahlgren, PWR Racing – SEAT Dealer Team, Seat Leon, +2.585
3. Mattias Andersson, Honda Racing Sweden, Honda Civic, +10.146
4. Fredrik Blomstedt, Volkswagen Dealer Team, Volkswagen Golf, +10.535
5. Dennis Strandberg, Lestrup Racing Team, Volkswagen Golf, +11.087
6. Joonas Lappalainen, Kart In Club Driving Academy, Audi RS3 LMS, +15.480
7. Daniel Haglöf, PWR Racing – SEAT Dealer Team, Seat Leon, +16.043
8. Reuben Kressner, Brovallen Design, Audi RS3 LMS, +16.793
9. Albin Wärnelöv, Experion Racing, Volkswagen Golf, +19.619
10. Tobias Brink, Brink Motorsport, Audi RS3 LMS, +21.277
11. Fredrik Ekblom, Volkswagen Dealer Team, Volkswagen Golf, +24.106
12. Micke Ohlsson, Brink Motorsport, Audi RS3 LMS, +26.963
13. Nicklas Oscarsson, TeamA Teknik, Kia Ceed, +28.650
14. Marcus Annervi, Rent A Wreck Racing, Honda Civic, +29.666
15. Andreas Ahlberg, Micke Kågered Racing, Volkswagen Golf, +31.804
16. Peter ”Poker” Wallenberg, PWR Racing Customer Team, Seat Leon, +36.924
DNF. Kari-Pekka Laaksonen, LMS Racing, Seat Leon, DNF
DNF. Mikaela Åhlin-Kottulinsky, PWR Racing – Junior Team, Audi RS3 LMS, DNF
DNF. Olli Kangas, LMS Racing, Seat Leon, DNF
1. Johan Kristoffersson, 45.075
2. Robert Dahlgren, +1.559
3. Fredrik Ekblom, +10.882
4. Fredrik Blomstedt, +11.200
5. Dennis Strandberg, +15.663
6. Joonas Lappalainen, +17.461
7. Tobias Brink, +20.562
8. Mikaela Åhlin-Kottulinsky, +24.693
9. Reuben Kressner, +29.331
10. Daniel Haglöf, +30.065
11. Micke Ohlsson, +32.786
12. Nicklas Oscarsson, +36.919
13. Olli Kangas, +44.557
14. Kari-Pekka Laaksonen, +1 Lap
15. Peter ”Poker” Wallenberg, +1 Lap
16. Mattias Andersson, +1 Lap
17. Andreas Ahlberg, +3 Laps
18. Albin Wärnelöv, +4 Laps
DNS. Marcus Annervi
1. Robert Dahlgren, 45.757
2. Johan Kristoffersson, +0.635
3. Fredrik Ekblom, +4.924
4. Dennis Strandberg, +8.037
5. Daniel Haglöf, +10.029
6. Andreas Ahlberg, +10.399
7. Tobias Brink, +11.139
8. Fredrik Blomstedt, +12.256
9. Nicklas Oscarsson, +13.257
10. Reuben Kressner, +15.464
11. Mikaela Åhlin-Kottulinsky, +17.304
12. Olli Kangas, +19.953
13. Mattias Andersson, +23.356
14. Micke Ohlsson, +24.211
15. Peter ”Poker” Wallenberg, +24.263
16. Kari-Pekka Laaksonen, +36.924
DNF. Joonas Lappalainen
DNF. Albin Wärnelöv
DNS. Marcus Annervi