May 31, 2015
Första gången på den här banan för många i serien. Helgen på Anderstorp race way var en dubbel tävling. Det innebär att vi kör två race helger på en och samma helg alltså en träning, två kval och fyra race.
Den mest resultatrika helgen någonsin för vårt familjeteam. Vi kvalade på fredagen till oss två P3 startpositioner i fältet inför lördagen och placerade oss P3 respektive P4 i racen. På söndagen fick vi en härliga upplevelse där vi körde till oss Pole position (starta först och poäng) till båda racen varav vi slutade P8 (på grund av en däcktabbe) och avslutade helgen på pallen som P3 igen. Som grädde på moset hade vi snabbaste varvtiden i race 2 på lördagen som vi också fick poäng för.
Trots dom fina resultaten så var helgen bland dom svåraste vi varit med om, det kom regnskurar om vartannat. Osäkerheten på vilket däcktryck man skulle välja var som att spela på lotto för alla och körningen på en snabb bana med mycket vatten innebär vattenplaning och rejäl halka. Gränsen till att avsluta racet utanför banan var hårfin. Anderstorp är av större karaktär, alltså i linje med europa banor, vi kände direkt att vi hade hjälp av den europa turné vi gjorde tidigare under försäsongstester.
Under fredagen körde vi första träningen och kvalade inför två race på lördagen. Vi hade en bra känsla om att kunna placera oss bra inför helgen, men efter det som hände i Skövde så var vi osäkra.
Vi gick ut på träningen med sliks och regndäck, vi lyckades tajma tillsammans med vädergudarna så att vi fick köra ungefär lika mycket på båda vilket gjorde att vi hade bra koll på däcktrycket för båda däcktyperna.
När vi gick ut på kvalet var det upptorkad bana och vi valde liksom konkurrenterna att köra på slicks. Vi gick ut och gjorde vårt allra bästa och säkrade därmed tredjeplatser inför båda racen på lördagen.
När väl lördagen började krypa sig på och vi stod på line up med regndäck ville vi verkligen ta en P3 och visa att vi hade farten med oss. Racet i sig minns jag knappt nu men vi var ganska ohotade baktill och vi hade ett bra häng på topp två. När race två senare under dagen startades möttes vi i mitten av racet av hård nederbörd, jag kände mig inte helt trygg i bilen (kommer ni att förstå längre ner) men lyckades bara tappa en placering och körde hem en P4 där jag också utmanade att ta tillbaka P3 i slutet av loppet. När jag tog in jakten på att ta tillbaka P3 visade vi på fart och tog ett poäng för snabbaste varav på regndäck. Regndäck är något jag inte är helt bekväm att åka på så det förstärkte självförtroendet.
Vi var verkligen nöjda med början av helgen, vi hade klättrat upp i serietabellen och tagit en tredjeplacering som är drömmen att behålla.
Att ta sig till söndagen för att inte missa poäng i serien är alltid en önskan för dubbelhelger och det gjorde vi! Denna dag trodde vi, skulle bestå av torrt väder, men fel hade vi. Kvalet gick till en början på upptorkande bana med regndäck, det var ungefär samma som dagen innan i race 2 där vi tog snabbaste varvtid. Jag kände att farten fanns i bilen och visste efter viss analys vart jag skulle förbättra mig på banan. Efter fyra varv befann vi oss som P2 och jag kände att vi hade mer att ge så jag ökade tempot. Efter det varvet skrek någon POL POSITION i radion och jag trodde inte det var sant, vi låg på plats P1. Ett varv till och position blev tagen ifrån oss. Jag åkte in och luftade däcktrycket, väntade lite och åkte åter igen ut för 4 varv till. Efter två varav tog vi tillbaka P1 och behöll den. Vilken känsla att kunna visa på konstant fart, att vi inte bara lyckades “få till" ett varv.
Efter kvalet så var det kort om tid, och det är här det händer, förmodligen var vi tankspridda och levde på lyckorus och endorfiner. Vi glömde kolla något innan vi åkte ut. DÄCKEN!
När jag åkte fram till Pole psotion i race 1 och värmde däcken kände jag att bilen understyrde i låg fart. Från att ha en bil med världens grepp till att tappa det efter ett depåbesök kändes inte relevant. När racet gick blev vi snabbt uppvaktade av tre bilar baktill och jag kunde inte hålla farten upp. I slutet av racet kom världs skyfall och jag vattenplanade hela tiden. Vi slutade alltså på en P8 för att vi körde på ett par regndäck som knappt hade mönster kvar. Vilket misstag!
Med ett lågt självförtroende av att ha blivit så hårt ifrån åkt åkte vi ut på race två med sliks. Vi startade åter på Pole postion och ville förvalta vår fina startposition. Starten gick och jag lyckades hålla mig kvar som P1 ett halvt varv, hänga på P1 ytterligare två varv och sen kom säkerhetsbilen ut när det började, åter igen, kom skyfall. Wet race skylten kom fram och alla bytte till regndäck. Starten gick igen och jag lyckades hålla tempot uppe men blev omkörd. Vi slutade ändå på P3 och hade återigen fart för att försöka utmana framtill och hålla rent baktill.
En händelserik helg som vi tar med oss, vi har visat på att vi har fart när material och bilen är i toppskick vi ska bara lära oss att hålla allt tipp topp hela tiden.
Om ni vill titta på race två för lördagen finns det här på SVT Play - spola fram till 1:21:00