October 11, 2016
Inför årets äsong bestämde vi oss för att delta i europa serien för Clio Cup minst tre gånger. Det blev två gånger, första i Oschersleben och andra i finalen på Hockenheim en vecka efter vår egna final som blev en avslutning på våra år i Clio Cup.
När vi var på försäsongstesterna ute i Europe i våras besökte vi Hockenheim där vi deltog med Clio Cup Central Europe första offeciella testdag för säsong 2016. Vi fick problem med bensingivaren och växellådans styrning så vi fick inte så många bra tester med problem under dagen. Första testet för denna helgen som alltid på dom stora banorna ute i Europe var svårt och vi kom sist. Vi studerade data och min tyska ingenjör Thorsten anlände inför det andra testpasset så vi gjorde justeringar på bilen och jag fick en detaljerad förargenomgång av Lesturp som var med oss hela helgen som coach. På andra testpasset så gick det bättre och jag fick med mig farten. Då placerade vi oss på P14 av totalt 20 deltagare. Det kändes bättre och men några fler finjusteringar i min körning och på bilen så tänkte vi kvala in oss i topp tio.
Kvalet stod inför ganska jobbdigt omständigheter med en upptorkande bana. Vi åkte ut på sliks men jag förstod snabbt att det var alldelse först blött så bestämde mig för att byta till regndäck. Vi var tredje snabbast på regndäck. Därefter börjande det torka upp och vi åkte in för att testa slinks. Tvyvärr var vi två varv efter alla andra och det gav oss i slutändan en sämre tempo för att sätta bättre varvtider. Vi var alltid ett varv efter så när jag kom in på bra tider och hoppade upp i resultatlistan kom snabb dom andra och knuffade ner mig. Så blev det även på det sista varvet där vi kom in som P8 men ramlade ner till P16. Inte alls kul men jag gjorde vad jag kunde i bilen. På upptorkade så blir tiderna snabbare och snabbare.
Vi startade långt bak på P16 men som alltid lyckas vi bättre i racen. Första varvet var ganska stökigt och det flög delar och bilar överallt så jag tog det ganska lugnt runt och såg till att ta platser på andras misstag. På varv tre och en säkerhetsbil senare så var jag uppe på P10. Nu tänkte jag jobba mig framåt och efter några fina omkörningar var vi uppe på P8. Med två bilar framför mig tänkte jag att det var nog möjligt att nå ända fram till P6. Vad hade jag att förlora. Efter den andra säkerthetsbilen trycktes startfältet ihop igen och jag hade möjlighet att utmana. Vi bytte plats några gånger men jag lyckades inte behålla den. I hårnålen bromsade jag på mig på sista varvet och koliderar lätt ihop med bilen framför mig. Där tappade jag tre platser och kom ner till P11. Återtog P10 ganska snabbt och kom i mål därefter. Varvtiderna låg omkring 6-8P i racet så vi hade en fint tempo och hade inte kvalet ställt till det hade vi varit med längre fram. Tyvärr inte så många klipp ifrån min position men här är racet ett.
Återigen startade vi ifrån P16 och jag hade bra känsla efter uppkörningen i race 1. Starten var ganska lugn och jag jobbade oss uppåt två platser. Därefter blev det ganska lugnt, jag åkte och utmanade bilarna framför mig för att sedan passera upp till P12. Vi hade ganska rolig fajt som jag trivdes med men ett desto lugnare race där jag slutade P11.
Att komma till Hockenheim, tävla i vår debutklass, titta på det tyska starfältet med 22 biler i TCR Tyskland (det nya reglementet för STCC) vart väldigt inspirerande och roligt. Ser fram emot att ta oss ann nya utmaningar med Clio Cup känner vi oss nöjda med efter tre år i klassen med två olika bilar.