October 7, 2017
Åter tillbaka på hemmamark Mantorp Park där allt startade för fyra år sedan. Den sista tävlingshelgen och därmed final i STCC 2017. Säsongen har gått snabbt men det känns som vi lärt oss hur mycket som helst. Duktigt revanschsugna efter missödes helgen i Anderstorp med en trasig växellåda.
Bilen kändes bra från start på det blöta underlaget. Albin ville köra så många varv som möjligt med en trygg bil och åkte därför relativt länge på regndäck medans andra halkade omkring på sliks. Det torkade upp under slutet av träningspasset och vi hann åka på sliks med vaksamhet för de fortfarande blöta partierna.
När vi för andra testet gick ut på en helt torr bana var vi bra med inom topp tio. Begränsningen med balansen var högfartskurvorna där vi åker på tredje växeln. In i kurvorna hade Albin ingen känsla för bakdelen av bilen och därmed överstyrde något om man kom minsta lilla för fort in i kurvan. Några justeringar senare under testpasset och det blev bättre men det fanns mer att göra för att kunna lita 100% på bilen.
Ut på kvalet ville åter Albin få så många varv som möjligt och valde att inte åka ut med gamla däck för att värma bakdäcken. Istället åkte han ut med nytt och värmde på däcken en bra stund. Tur var det för kort in i kvalet blev det rödflagg och vi hade hunnit få en fjärdetid. När grönflaggen kom var det snabbt ut för att inom 2 min konkurrera om att behålla resultatet. Ingen lyckades nå samma topptider och vi gick vidare med en P4 in till Q2. På med nya framdäck och ut igen.
Tyvärr fick vi det inte att stämma med inställningarna i Q2 och Albin återupplevde samma problem som i testen med en överstyrd bil in i kurvorna. Det blev en niondeplats för Q2 och därmed race 2 och 3.
-Det kändes riktigt bra att få lägga många varv i kvalet och hinna sätta en tid var ren tur. Kanske fick vi återbetalning från missödes helgen i Anderstorp? Reflekterar Albin.
Flera förändringar gjordes på bilen under kvällen för att förbättra överstyrningen in i kurvorna som upplevdes på testen och kvalet. I warmup sessionen på morgonen var det mycket bättre men det hade gått att finslip lite till enligt Albin för en 100% balans.
- Vi var på rätt väg och lite till hade gjort bilen fenomenal, säger Albin.
Inför race 1 var Albin spänd på att få starta från fjärdeplatsen. En startpositoon han kände igen från början av säsongen i Alastaro Finland och inte långt därifrån på Gelleråsen från femteplats.
Starten blev riktigt bra för Albin i race ett som nästan åkte jämsides med Haglöf som startade framför. Sedan bromsade Albin och Haglöf samtidigt och han lämnade rum för en Audi på insidan bakom Haglöf. Tyvärr så hade inte Audin bromsat i tid och körde först på Albin i baksidan och sedan rakt in i vänster framhjul. Albin kom ut på gräset, styrde upp bilen på sladd, och sedan hög ett asfaltsparti tag i bilen och skickade in honom mitt i banan där resterande startfält kolliderade två-tre bilar med honom.
Där slutade racet för Albin och även racehelgen och säsong 2017 med en allt för skakad bil.
-Ett riktigt bittert slut med tanke på att vi inte fick köra så mycket race på Anderstorp helgen innan heller. Jag tycker vi ska ta med oss att vi är snabba när vi hittar balansen i bilen snabbt under första träningen. Om det blir en nästa säsong så är det just det vi måste jobba på. Att vara snabba på balansen redan i test ett så att vi inte ligger efter in i tävlingshelgen. Då har vi visat oss enormt starka och konkurrenskraftiga. Stort tack till hela Lestrup Racing Team och speciellt till Linus Johansson, Thorsten Isselbächer, Danny Meier, Fredrik Lestrup, Emil Sällberg, Johan Wärnelöv, Johnny Wärnelöv som arbetat med mig och bilen. Framförallt tack Fredrik Lestrup som trodde på mig som förare förra året och övertygade oss om STCC, säger Albin.
Nu tar vi paus i en vecka för att sedan möta några av våra samarbetspartners och se vad vi kan få ihop till nästa säsong och om vi behöver engagera nya partners för att få ihop allt.