September 15, 2015
Ett av dom mest uppmärksammade racing helgerna med publik på ca 15 000 är Solvalla i kalendern. Banan må vara kortare, halare, svårare och ont om plats men det är en av mina favoriter. I år valde STCC att supportklasserna skulle köra ett race när vi normalt kör två race och tur var det för vad som skulle hända oss under racet.
Träningen och kvalet placerade vi oss på femte bästa tid. Kvalet var spännande där vi i topp fem bytte plats upp och ner. Jag kände efter båda träningen och kvalet att det fanns mer tid att finna i bromspunkterna, hittade inte riktigt rätt på startrakan vilket jag funderade mycket på tills racet.
Direkt efter kvalet fick vi återigen samma problem som uppstod på Kinnekulle. Gaspedalen slutade fungera och motorn varvade 3000. Som tur var hade Clio Cup den här helgen besök av en en ingenjör från fabriken i Frankrike som kunde kolla på vårt problem. Vi hade trodde att problemet uppstod av låg volt i batteriet men kunde nu konstatera att det var något annat eftersom vi själva denna gång inte kunde kalibrerar gaspedalen utan det blev error i loggen. Vi har även kört tre träningar mellan Kinnekulle och Solvalla utan problem så att det skulle uppstå igen trodde vi inte. Fransosen fixade så att bilen fungerade igen och vi åkte därefter ut på race.
Två formationsvarv körde vi för att få upp temperaturen i däcken. När det bara var ett halvt varv kvar tills startuppställning så återkom problemet. Jag försökte att kalibrerar gaspedalen ute på banan två gånger utan att lyckas. Fick köra in till pit lane och missade starten, hopppades på att kunna åka ut och köra upp mig men vi blev stående i pit lane under hela racet.
Vi jobbar nu med den franska ingenjören på att fixa detta tills Knutstorp om två veckor. Vi har gott om poäng men nollar vi även Knutstorp så ser det mörkt ut att behålla tredjeplatsen i mästerskapet.